Program do obsługi Pracowniczych Planów Kapitałowych
Szanowni Państwo,
z w tym poście dowiecie się:
- jakie dokładnie czynności należy wykonać, aby wdrożyć obsługę Pracowniczych Planów Kapitałowych i sprawnie nimi zarządzać, a także,
- ile zajęłaby obsługa pracowników bez użycia narzędzi IT, a ile można zaoszczędzić czasu korzystając z rozwiązania Comarch PPK.
Rozwiązanie zostało przygotowane zgodnie ze standardami wypracowanymi w grupie roboczej dostawców systemów ERP, instytucji finansowych i agentów transferowych.
Obsługa Pracowniczych Planów Kapitałowych w firmie krok po kroku
1. Umowa o zarządzanie
Pracodawca powinien wybrać instytucję finansową do zarządzania pieniędzmi odprowadzanymi w ramach PPK. Wszystkie instytucje zajmujące się zarządzaniem PPK są dostępne na stronie mojeppk.pl prowadzonej przez Polski Fundusz Rozwoju SA. Pracodawca zawiera umowę o zarządzanie, w której określa warunki prowadzenia PPK w firmie, w niej może również zadeklarować odprowadzanie składki dodatkowej za pracowników.
Comarch PPK umożliwia zawarcie umowy online z wybranymi instytucjami finansowymi.
2. Umowa o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz pracowników
W kolejnym kroku firma przygotowuje listę uczestników PPK zgodnie z zapisami ustawy o PPK i przesyła ją do wybranej instytucji finansowej. Dla wszystkich osób (poza tymi, którzy złożyli deklarację rezygnacji z dokonywania wpłat) zostanie zawarta umowa o prowadzenie PPK.
Z Comarch PPK przygotujecie Państwo listę uczestników i będziecie mogli ją automatycznie przesłać do instytucji finansowej.
3. Comiesięczne wpłaty
Gdy już pracodawca zawarł obie umowy od teraz co miesiąc zgodnie z deklaracjami wysokości składek ma obowiązek obliczenia i przekazania wpłat finansowanych przez pracownika i przez siebie. Wpłaty są obliczane i pobierane w terminie wypłaty wynagrodzenia. Wraz z wpłatą na rachunek instytucji finansowej pracodawca przekazuje informacje o pobranych składkach w podziale na składki podstawowe i dodatkowe odprowadzone przez pracownika i pracodawcę.
Comarch PPK jest w pełni zintegrowany z modułami kadrowo-płacowymi Comarch ERP, automatycznie pobiera informacje o naliczonych składkach i umożliwia wysłanie ich do instytucji finansowej.
4. Aktualizacje danych
Pracownik w każdej chwili może przystąpić lub wystąpić z PPK, dlatego pracodawca będzie zgodnie z dyspozycjami aktualizował listę uczestników PPK w instytucji finansowej. W razie konieczności będzie również zgłaszał zmiany danych identyfikacyjnych lub danych kontaktowych uczestnika oraz danych o deklaracjach wysokości składek.
Z Comarch PPK wszystkie aktualizacje będziecie mogli Państwo przekazać do instytucji finansowej automatycznie.
O ile krok pierwszy i drugi to czynności jednorazowe, to kolejne kroki są wykonywane cyklicznie i Comarch PPK pomaga je zautomatyzować.
Pozostało już niewiele czasu, aby pozyskać odpowiednie oprogramowanie do obsługi PPK.
- Prowadzenie PPK jest nowym wymogiem i wiąże się z nim konieczność rozpoczęcia i obsługi wielu procesów wewnątrz firmy.
- Obowiązkiem PPK, objęte są już firmy, które posiadają powyżej 250 pracowników. Od 1 stycznia 2020 roku dołączyły do nich firmy średniej wielkości (od 50 do 249 pracowników).
Pracodawcy, którzy na dzień 30 czerwca 2019 zatrudniali co najmniej 50 osób, umowę o zarządzanie muszą podpisać do 24 kwietnia 2020 roku, a pierwsze umowy o prowadzenie PPK do 11 maja 2020 roku.
Aplikacja Comarch PPK to zatem szansa na szybkie wdrożenie obsługi PPK w firmie.